«Освітні втрати», «навчальні втрати», «втрати в навчанні», «освітні прогалини», «прогалини в навчанні», «освітні розриви», «розриви в навчальних досягненнях» – терміни, що, на жаль, відображають дидактичну конотацію реалій української освіти в умовах війни.
Студенти-бакалаври спеціальності «Початкова освіта» мали чудову нагоду різноаспектно розглянути цю проблематику у межах майстер-класу «Початкова освіта у мовах війни та успішність учнівства», організованого Наталією Леонідівною Соняк, кандидатом педагогічних наук, вчителем початкових класів Комунального закладу загальної середньої освіти «Луцький ліцей № 9 Луцької міської ради», членом Експертної комісії з педагогіки та методики початкової освіти при МОН України для здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, та гарантом освітньо-професійної програми «Початкова освіта» Ольгою Леонідівною Фаст. Майстер-клас з елементами тренінгу було проведено на базі ЗЗСО «Луцький ліцей № 9».
Наталія Леонідівна поділилася практичним досвідом та педагогічними рефлексіями щодо результатів третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Навчання в кризових умовах: читацька, математична та природничо-наукова компетентності випускників початкової школи» (ЗЗМЯПО-2024), присвяченого навчальним досягненням випускників початкової школи в математичній, читацькій та природничо-науковій галузях, а також дослідженню зв’язку цих результатів з окремими демографічними та інституційними чинниками.
На прикладі природничо-наукової галузі розглянули інструменти моніторингу (зошит із завданнями, дослідницькі матеріали і завдання).
Учасники заходу резюмували, що вимірювання рівня навчальних втрат на різних рівнях освіти є першочерговим завданням, без виконання якого неможливо говорити про побудову стратегії подолання цих втрат.
Наталія Леонідівна також познайомила здобувачів вищої освіти з напрацьованими на державному рівні заходами, які можна розглядати як потенційні для подолання навчальних втрат в Україні, зокрема:
■ другорічництво;
■ навчання під час канікул;
■ репетиторство за державний кошт;
■ створення інтеграційних класів;
■ перегляд та адаптація освітніх програм;
■ розроблення додаткового контенту з ключових навчальних тем;
■ розроблення додаткового якісного освітнього контенту, акцентованого на темах, що потребують надолуження;
■ методична підготовка вчителів до роботи з учнями, які мають навчальні втрати;
■ посилення шкільної автономії та взаємодії й співпраці вчительства.
Подолання освітніх втрат і начальних розривів – проблема, яка є особливо чутливою, а, отже, потребує спеціальної уваги і необхідних акцентів у забезпеченні якісної педагогічної освіти вчительства ще у студентській авдиторії, зокрема і під час практичної підготовки. Учасники майстер-класу з елементами тренінгу зійшлися на думці, що першочерговим кроком має стати покращення обізнаності студентства щодо ефективних стратегій подолання освітніх втрат у початковій школі, а також зміцнення соціально-емоційних навичок майбутніх вчителів, зокрема їхньої готовності до емпатійної взаємодії з молодшими школярами.










