Історія становлення та розвитку кафедри теорії, методики музичної освіти та інструментальної підготовки
Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва закладу загальної середньої освіти та керівників музичних закладів дошкільної освіти в КЗВО «Луцький педагогічний коледж» ВОР веде свій початок з 1957 року.
Першими викладачами предметів музично-теоретичного циклу стали високоосвічені педагоги-музиканти М. О. Самохваленко, Г. А. Мірецький, Д. Є. Арутюнов, В. С. Хомич.
Музику і співи та методику музичного виховання на той час вели Д. Х. Шевченко, Т. Н. Толочко, О. І. Тронза, а з 1969 р. – М. О. Мотуляк.
В 70-х роках теоретичні дисципліни викладали С. В. Яценко-Жук, Л. В. Моргун, І. А. Гургула, С. М. Батючик, Л. А. Носова, О. М. Матящук.
Цікаву позаурочну роботу зі студентами започаткувала викладач методики музичного виховання Т. Н. Толочко. Студенти ставили дитячі опери українських композиторів, готували цікаві новорічні вистави для дітей. Нині цю традицію продовжує її дочка – Р. М. Толочко.
В 1979 –1992 роках цикловою комісією керував В. Г. Герасимчук – перший професійний композитор Волині, член Спілки композиторів України.
У середині 80-х років роботою циклової комісії керувала Л. Г. Лозинська.
У 1992 році циклову комісію очолила В. В. Гришина.
У 2001 році в результаті об’єднання методичних комісій викладачів музики, методики музичного виховання, ритміки, хореографії та викладачів музично-теоретичних дисциплін була створена циклова комісія музично-теоретичних дисциплін та фахових методик.
Наказом директора Луцького педагогічного коледжу № 173-к/тр від 30.08.2019 створено кафедру методики музичного виховання та гри на інструменті (завідувач – Б. Є. Жорняк).
З вересня 2021 року – кафедра теорії, методики музичної освіти та інструментальної підготовки.
Пріоритетні напрями роботи кафедри
Навчально-методична робота:
– реалізація змісту освітньо-професійної програми підготовки здобувачів освітнього ступеня бакалавр у галузі знань 02 «Культура і мистецтво»
– застосування інноваційних освітніх технологій, підвищення якості освіти;
– створення банку відео та аудіо матеріалів, нотної, навчально-методичної літератури для підвищення ефективності викладання дисциплін професійного спрямування;
– співробітництво з закладами загальної середньої освіти та закладами дошкільної освіти регіону з метою взаємодії з роботодавцями та сприяння працевлаштування випускників;
– диференціація та індивідуалізація змісту професійної підготовки студентів з урахуванням запитів суспільства та потреб ринку, індивідуальної освітньої траєкторії студентів.
Наукова робота:
– забезпечення органічного поєднання в освітньому процесі науково-методичної та інноваційної діяльності;
– сприяння професійній мобільності викладачів, стажуванню у закладах вищої освіти;
– підвищення рівня публікаційної активності викладачів у наукових фахових виданнях.
Здійснення компетентнісного підходу у підготовці майбутніх педагогів
Формування загальних компетентностей:
- розуміння важливості та необхідності навчання, власного розвитку;
- здатність застосовувати набуті знання у проблемних ситуаціях
в процесі практичної підготовки; - знання та розуміння предметної галузі та специфіки професійної діяльності вчителя музичного мистецтва та керівника музичного;
- здатність генерувати нові педагогічні ідеї (креативність);
- здатність нести відповідальність за власні дії;
- здатність працювати в команді;
- здатність до емоційної стійкості, стресостійкості;
- базові знання основ психології, що сприяють розвитку загальної культури й соціалізації особистості, розуміння причинно-наслідкових зв’язків розвитку суспільства, уміння їх використовувати в професійній та соціальній діяльності;
- здатність застосовуючи знання психологічних аспектів організації художньої праці, закономірностей спілкування та взаємодії людей мистецького цеху, норм професійної етики, вміння створювати творчий мікроклімат, формувати колективну відповідальність за результати творчого процесу;
- здатність планувати педагогічну діяльність, здійснювати освітній процес учнів відповідно до педагогічних закономірностей і вимог;
- здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, освіти впродовж життя та саморозвитку;
- здатність здійснювати самоконтроль і саморегуляцію фізичного і психічного стану;
- уміння адаптуватися до нових ситуацій, здатність до професійної мобільності;
- здатність осмислювати і оцінювати власні досягнення в навчанні і педагогічній діяльності.
Формування спеціальних (фахових) компетентностей:
– володіння базовими знаннями з теорії та історії музичного мистецтва;
- здатність застосовувати термінологію музичного мистецтва;
- здатність розвивати власні музично-слухові уявлення;
- здатність до слухового аналізу музичної мови;
- здатність записувати на слух вокальну та інструментальну музику як в одноголосному так і в багатоголосному викладі;
- здатність працювати з хоровими партитурами;
- здатність визначати види і типи хорів, фактуру викладу хорового твору;
- здатність до написання розгорнутої анотації;
- уміння зробити розгорнутий аналіз музичного твору.
- здатність розвивати власну співацьку культуру;
- володіння навичками гри на основному музичному інструменті;
- здатність вільно використовувати додатковий музичний інструмент у професійній діяльності;
- здатність розрізняти музичні напрями, течії, жанри, стилі за їхніми сутнісними характеристиками;
- володіння поняттями, принципами та закономірностями інтегрованого курсу «Мистецтво» в школі;
- здатність застосовувати знання комп’ютерних музичних програм у роботі з нотними матеріалами;
- здатність розвивати почуття художньої форми, логіки музичної композиції різних епох, напрямів, жанрів, стилів;
- здатність застосовувати сучасні технології і методики навчання;
- вміння організовувати позакласну художньо-естетичну діяльність учнів.
Концепція діяльності кафедри
Головна концепція діяльності кафедри – підготовка освічених, конкурентоспроможних фахівців з широким мистецьким світоглядом, високим рівнем загальної та музичної культури, тонким художньо-естетичним смаком.
Науково-методична проблема, над якою працює колектив викладачів кафедри – «Формування фахових музично-теоретичних та методико-практичних компетенцій для якісної музично-педагогічної діяльності майбутнього учителя музичного мистецтва закладу загальної середньої освіти та керівника музичного закладів дошкільної освіти».
Завдання роботи кафедри: надання студентам ґрунтовних музично-теоретичних знань, оволодіння студентами теоретичними основами методики музичного виховання, формування навичок і вмінь практичної діяльності вчителя музики та керівника музичного в ЗДО.
Науково-методична робота
Викладачі кафедри активно проводять науково-методичну роботу, зокрема щорічно видаються посібники, методичні розробки на допомогу студентам у педагогічній практиці, вдосконаленні практичних навичок. Серед них найбільшу популярність здобули:
- Пісні з акомпанементом. 6 клас : репертуарний зб. для студ. муз. відділень пед. коледжів / упоряд. В. В. Герасимчук, Л. І. Столярчук, К. В. Стречен. Луцьк : Терен, 2018. 104 с.
- Вибрані романси:репертуарний збірник / укладачі: Л. І. Столярчук, В. В. Герасимчук, І. В. Мазурок. Луцьк : Терен, 2021. 104 с.
- Практикум з фортепіано: гра акомпанементу за тональними вказівками. Пісні. 6 клас : репертуарний збірник / укладачі: Л. І. Столярчук, І. В. Мазурок, О. М. Шахрай. Луцьк : Терен, 2021. 64 с.
- ГришинаВ. В., Шкоба В. А., Юрчук О. М. Світова музична література. Ч. 2. / Посібник-хрестоматія. Луцьк: ПВД «Твердиня», 2017. 124 с. Тир. 300 пр.
- П’єси зарубіжних композиторів. Вип. 3: репертуарний зб. для студ. пед. коледжів / упорядники: Р. І. Гургула, А.Ю. Кругляченко, Т.В. Горобець. Луцьк: Терен, 2019. 52 с.
- Педагогічний репертуар зарубіжної вокальної музики для баса та баритона. Вип. 1: репертуарний зб. для студ. пед. коледжів / упорядники: Р.І. Гургула, Н. М. Павлюк, С. П. Ябковська. Луцьк: Терен, 2019. 72 с.
- Жорняк Б.Є., Ткачук С.М. Матусині помічники. Пальчикові ігри. Методичний збірник. Луцьк, 2017. 25 с. Тир. 150 пр. (+ CD диск).
- ЖорнякБ. Є., Ткачук С. М. Курс лекцій з методики музичного виховання в ДНЗ. Методичний посібник. Луцьк, 2016. 144 с. – Тир. 300 пр.
- Жорняк Б. Є., Літвінцова Т. В., Ткачук С. М. Подорож в країну, де живе музика. Методичний посібник. Луцьк, 2021. 80 с.
- Фортепіанні твори педагогічного репертуару: репертуарний збірник для студентів педагогічних коледжів / упоряд. В. А. Бетюга, В. В. Герасимчук, Л.А.Носова Луцьк: Терен, 2017. 72 с.
- Слухання музики в школі, 1 клас: репертуарний зб. для студ. музичних відділень пед. коледжів / упоряд. В. А. Бетюга, Л. А. Носова, О. В. Столярчук. Луцьк : Терен, 2018. 60 с.
- Пилипчук В.В. Літературно-музичні композиції у творчості кобзарів і співаків-бандуристів : навчальний посібник. Луцьк : ПрАТ «Волинська обласна друкарня», 2018. 91 с.
Наукова діяльність
- International journal of Learning, Teaching and Educational Research. Boychuk, P.M., Fast, O.L., Shevchuk,O.P., Horobets,T.V., Shkoba, V.A. (2021). The Impact of the Academic Advising Style on the Development of an Academic Integrity Culture among Future PhD Candidates. International journal of learning, Teaching and Educational Research.Vol 20, No 4, 2021, P. 302-319 (Scopus).
- Hysa, O. A., Stepaniuk, I. V., Vaniuha, L. S., Zhorniak, B. Y., & Rehulich, I.V. (2021). Jagiellonianism in Poland and Ukraine as a factor of university education and a cultural and historical phenomenon. Linguistics and Culture Review, 5 (S2), 68-79. New York, United States. (Scopus)
- Герасимчук В.В., Жорняк Б. Є. Педагогічні умови формування артистичних здібностей майбутні вчителів музичного мистецтва засобами театральної педагогіки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. В.75 : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. С.44-48.
- Жорняк Б. Є. Методологічні та методичні принципи розробки програми професійного виховання особистості майбутнього учителя музичного мистецтва. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Луцьк, 2021. № 3. С45-50
- Степанюк І. В., Дудай М. І. Зародження і становлення першого народного хору Волині крізь призму життєвого і творчого шляху Олександра Самохваленка. Українська культура. Минуле. Сучасне. Шляхи розвитку. Науковий збірник Рівненського державного гуманітарного університету. 2020. Вип. 32. С. 199-204.
- Степанюк І. В. Виховання школярів у позашкільних освітніх закладах засобами хореографічного мистецтва (на прикладі Палацу учнівської молоді міста Луцька). Інноваційна педагогіка. Науковий журнал Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. 2020. Вип. 21 Т. 2. С. 223-227.
- Степанюк І.В. Творча діяльність Волинського державного академічного народного хору ( кінець XX – початок XXI ст.). Актуальні питання гуманітарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 28. С. 185-192.
- Богдан З.П., Зисько В.В., Шуль Г.К. Гармонія педагогічних впливів за В. Сухомлинським: ключові домінанти Нaукoвийчacoпиc «Іноваційна педагогіка». Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій, Одеса: 2021. Вип. 32 : C. 50-53.
- Горобець Т. В., Шкоба В. А. «Підготовка студентів факультету дошкільної освіти та музичного мистецтва до практики у закладах дошкільної освіти а умовах карантину». Херсонський Державний університет. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 2020. Вип. 93. С. 76-81.
- Бетюга В. А., Носова Л.А. Інноваційні технології в педагогічній діяльності викладача фортепіано. Шляхи розвитку науки в сучасних кризових умовах : збірн. тез доп. I міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Дніпро, 28 – 29 травня 2020 р. Т.1. С. 76 – 79.
- Бетюга В.А., Носова Л.А., Столярчук Л.І. Вдосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з акомпанементу. WORLDSCIENCE: PROBLEMS, PROSPECTSANDINNOVATIONS: матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції (Торонто, Канада, 24-26 березня 2021 р.). С. 224-231. URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2021/03/WORLD-SCIENCE-PROBLEMS-PROSPECTS-AND-INNOVATIONS-24-26.03.21.pdf.
- Назар Я.В., Суворов В.О., Коцюрба Б.Б. Значення творчого потенціалу у вихованні музиканта у класі баяна-акордеона. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. – Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Вип.30. Том1.-282с. –С 241-245.
- Назар Я.В., Суворов В.О., Скакальська З.Є., Душний А. І. Баян в контексті сучасної музичної культури. Науковий журнал «Innovative solutions in modern science»Нью-Йорк : TK Meganom LLC 2021 №3(47), -217с. С175-197.
- Пилипчук В.В. Робота над мелодією – головний фактор формування художньої майстерності майбутнього бандуриста-виконавця.. Збірник наукових праць Педагогічні науки. Херсонський державний університет. Херсон, С. 39 – 45.
- Пилипчук В.В. Історія та модернізація бандури . Науковий часопис. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ 2021. С. 43-47.
- Рокош В. Й., П`явка К. М. Поняття компетентності у музичній підготовці майбутнього вчителя. Науковий часопис Волині випуск № 1 (16) 2020, м. Луцьк, С. 38-43.
- Гургула Р.І., Столярчук Л.І. Застосування принципів сценічної майстерності як основа формування компетентності студента музичного відділення. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. Наукових праць [редкол.:Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 71, т. 1. С. 117-122.
- Гургула Р.І., Єфремова І.М. Педагогівчний аспект підготовки майбутнього піаніста-концертмейстера. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. Наукових праць [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 75, т.1. С. 26-31.
- Єфремова І. М., Столярчук Л. І. Питання розвитку музичного мислення студентів-піаністів в аспекті роботи над інтерпретацією музичних творів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах :зб. наук. пр. [редкол. : Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 70, Т.1. С. 83-87.
- Шахрай О.М., Толочко Р.М., Павлюк Н.М. Багатовимірність педагогічного впливу як наукова проблема. Інноваційна педагогіка.2020. вип.26. С.28-32
- Шахрай О.М., Толочко Р.М., Павлюк Н.М. Обгрунтування ролі ігрової діяльності у формуванні інтересу до музики у дітей старшого дошкільного віку. Інноваційна педагогіка. 2021. вип.38. С.48-52.
- Гришина В. В., Юрчук О. М. До питання формування музично-історичних компетенцій сучасного вчителя музики. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2021. № 35. Том 6. С. 52-57.
- Гришина В. В., Гришина О. Ю., Юрчук О. М. Артистизм як особистісна характеристика виконавця-піаніста. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Луцьк, 2021. № 3. С192-198